Samenvatting Getting Things Done – David Allen

Samenvatting Getting Things Done - Stefan Verhoeve

Samenvatting: Getting Things Done – David Allen

samengevat door Stefan Verhoeve


Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in voor mijn nieuwsbrief FairHoeve:

Dit boek in drie zinnen

Een goed systeem, waarin je projecten en taken bijhoudt, zorgt voor meer structuur en meer rust. David Allen tilt “takenlijstjes” naar een hoger niveau: dit systeem werkt namelijk echt. Daarbij is het belangrijkste dat je altijd weet wat je volgende taak is, zodat je op ieder moment weet waar je aan moet werken. De meest praktische tip: duurt iets minder lang dan 2 minuten? Doe het direct.

Samenvatting Getting Things Done

Onderstaand zijn mijn belangrijkste inzichten uit dit boek. Het is geen volledige samenvatting van het boek. De notities zijn informeel en door mij geformuleerd.

  • Drie hoofddoelen van het boek:
    • Leg alle dingen vast
    • Altijd een overzicht paraat van de eerstvolgende acties
    • De inhoud van je systeem altijd update houden
  • Daarmee bereik je “een geest als water”: de toestand van absolute focus.
  • Stress wordt vaak veroorzaakt door iets dat mensen zich voornemen of toezeggen, waar ze zich niet aan kunnen houden.
  • Vaker dan één keer over iets nadenken is tijdverspilling. Een inefficiënt gebruik van creatieve energie en een bron van frustratie en stress.
  • De vijf stappen om tot het systeem te komen en ermee te werken:
    • Verzamelen. Verzamel alles in zo weinig mogelijk “bakjes” (notitieboekjes, online lijstjes, etc.). Leeg deze bakjes regelmatig.
    • Beslissen: zit er een actie voor mij in?
      1. Nee, voer dan een van deze drie acties uit
        • Weggooien; dit heb je niet meer nodig.
        • Bezinken: er komt later een actie uit. Schrijf deze actie op in je systeem, zodat je het niet hoeft te onthouden.
        • Referentiemateriaal: dit is later misschien nog handig. Archiveer het, zodat het uit je systeem is, maar je het makkelijk kunt terug vinden.
      2. Ja: wat is de eerstvolgende actie + schrijf deze op in je systeem.
        • Doe het direct als het minder dan 2 minuten duurt.
        • Delegeer het. Ben jij de juiste persoon of kan iemand anders dit beter?
        • Stel het uit, zet het op de lijst met eerstvolgende acties.
    • Organiseren: schrijf alles op, zodat je het niet hoeft te onthouden. Ik gebruik hier Notion voor, zie de toevoeging onderaan dit artikel.
    • Reflecteren: bekijk eens per week alle acties en beslis hoe je je tijd in deelt. Denk aan het alles afronden voor je op vakantie gaat. Maar dat ontspannen gevoel heb je dan elke dag.
    • Doen: bepaal wat je gaat doen van je lijst met eerstvolgende acties. Doe dit door vier criteria af te wegen: context (is dit het moment, de plek waar je bent), beschikbare tijd, beschikbare energie, prioriteit (welke actie levert het meeste op).

Persoonlijke toevoeging: ik heb mijn ‘systeem’ gevonden in Notion. Een online tool waarmee je aantekingen kunt maken en die op elk apparaat kunt raadplegen (o.a. via de app en via de browser). Notion heeft diverse opties en is (deels) gratis te gebruiken.

> Leer meer over Notion.

Samenvatting Getting Things Done - Stefan Verhoeve

Samenvatting: Getting Things Done

Geschreven door David Allen

Koop dit boek: Bol.com

Bekijk hier de lijst met 100 boeken die je gelezen wilt hebben.


Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in voor mijn nieuwsbrief FairHoeve: